Råd för att fasta lättare under Ramadan

al-salam alaikum kära muslimer,

Många moslimer välkommnar Ramadan med hamstering olika sorters mat och dryck utan att ta hänsyn till deras hälsa med långa fasta tider, här ska jag försöka lista ut några råd som kan hjälpa till hälsosamt fastande:

-         -  Man ska försöka drycka 7-8 glas vatten mellan maghrib och fadjr bönen för att undvika tårrhet i kroppen och undvika hård mage.

-          - Att söva 6-8 timmar dagligen för att få tillräckligt med rast för kropp och själet. Där brist på sömnet leder till trötthet och lathet.

-          - Man ska bryta fastan med balancerat mat som innehåller dadlar, soppa,  salad, huvud rätt, en bit frukt och litet söt bakelse.

-          - Rörelse och promenad varje dag.

-          - Att äta (sihoor) mat innan fadjr bön, för att få erergi och balance i glocos nivån.

 

Det finns också vanor som man vill undvika under Ramadan:

-          -Att drycka mycket söta dryck på natten.

-         -  Att äta olika sorters mat (speciellt de fettiga) för att undvika hunger

 

Viktigast är att man få tillräckligt med vatten, och glöm inte att Ramdan är för att du ska bli starkare i tron och inte få större magen.

Må Allah hjälpa oss att fasta varje Ramadan utan problem och fira Eid al-Fitr med starkare tro.

 

Källa: نصائح للصائم ..في رمضان (assawsana.com)